Followers

Thursday, March 31, 2011

Macam Tak Percaya...


Entah kenapa ketika pulang semalam terdetik hati saya untuk membuat piza. Saya pun singgah di Giant untuk membeli keperluan. Sebelum itu beberapa minggu lalu saya memberitahu isteri bahawa saya tahu membuat piza. Terkejut juga iateri saya. "Bila pula abang buat piza," tanya isteri saya. "Belum lagi, tapi dah tau buat, sebab tengok kat Youtube."

"Eleh ingatkan dah buat." kata isteri saya sambil berlalu.

Kebanyakan kita tidak menyedari bahawa kita banyak pengetahuan tentang sesuatu tetapi belum pernah melakukannya. Sewaktu belajar di universiti kita diajar segala macam berkaitan bidang kerjaya tetapi semuanya secara teori. Apabila bekerja rasanya suasana kerja itu bukan lagi asing kerana kita telah dilatih sejak awal lagi.

Setelah pulang saya, seperti biasa isteri saya belum pulang dari sekolahnya. Kebiasaanya isteri saya akan pulang sekitar 7.15 - 7.30 petang. Bermula jam 6.30 petang saya mula menguli tepung dan dicampur serbuk penaik serta air. Hanya mengambil masa selama 5 minit menguli tepung dan siap.

Saya kemudian menyediakan topping pula. Ketika sibuk di dapur kedua-dua anak saya pun seolah-olah turut teruja. Si kecil dengan walkernya sesekali memasuki dapur sementara abang minta didukung untuk melihat.

Untuk pengetahuan semua saya tidak memiliki oven atau microvave, agak pelik juga memasak piza tanpa menggunakan salah satu peralatan itu. Dapur yang saya gunakan hanyalah dapur pemanggang sahaja (seperti dalam gambar). Namun itu semua tidak jadi masalah jika kita tahu apa yang sepatutnya dilakukan. Terima kasih Astro 703, tak sia-sia aku bayar puluhan ringgit setiap bulan.

Kemudian saya pun membakar piza dan mengambil masa kira-kira 20 minit. Jadilah sekeping piza yang sempurna. Ketika isteri saya pulang bau harum piza menerawang seluruh ruang rumah kami. Tersenyum lebar isteri saya.

Ketika makan, isteri bertanya saya kandungan roti. Senang, tepung, serbuk penaik dan air. "Serbuk penaik? Bukan ke sepatutnya yis," tanya isteri saya.

"Eh, serbuk penaik dan yis tu lain ke?"

No comments: