Followers

Thursday, January 7, 2010

Kucing Tidur





Baru-baru ini musim durian hadir ketika cuti persekolahan. Jarang sekali peluang merasa musim durian ketika cuti. Sebenarnya musim durian berlaku di mana-mana pun pada bila-bila tetapi di tempat saya kebetulan berlaku pada cuti. Saya agak jarang membeli buah durian, tidak pasti sebabnya saya kurang berminat untuk membeli di gerai tepi-tepi jalan. Mungkin rasanya tidak lagi sesegar durian yang ada di kampung. Atau mungkin juga faktor harganya yang boleh dikatakan sedikit mahal.
Durian antara buah yang agak unik kerana mempunyai kulit yang berduri manakala bahagian dalam buah ini mempunyai pangsa dan di bahagian luar kulitnya ada terukir garisan pangsa supaya memudahkan kita mengupasnya. Setiap pangsa durian mengandungi beberapa ulas bergantung kepada saiz durian. Besar saiznya maka banyaklah ulas durian di dalamnya. Durian sejenis buah yang akan menyebabkan badan kita akan panas. Petua orang tua-tua minum air yang dituang dalam ruang ulas pangsa dan minum airnya. Cubalah!

Kadang-kadang dalam setiap pangsa hanya mempunyai seulas sahaja isinya. Inilah yang dikatakan 'kucing tidur'. Saya tidak pernah bertanya mengapa diberi nama itu kerana tiada kena mengena dengan kucing pun.
Dek kerana keistimewaan kucing tidur ini menyebabkan kami sering berebut jika ada durian yang mempunyainya. Tambah 'syahdu' jika bijinya pula kecil dan bentuknya sangat nipis berbanding saiz biasa. Di tempat saya biji begitu dipanggil biji kepik. Jika durian biasa berbiji kepik pun sudah merasa sangat bersyukur inikan pula kucing tidur berbiji kepik.

Baru-baru ini saya berpeluang menikmati 'kucing tidur' dengan saiz buahnya sangat besar. Saya kira mungkin di dalamnya beberapa ulas tetapi tanpa disangka hanya seulas sahaja. Apabila saya merasanya rupa-rupanya kucing tidur berbiji kepik ternyata ketika itu saya umpama mendapat dua anugerah dalam satu masa yang sama.

No comments: